Jeanette Bonniers var en av fÄ kvinnor som tog aktiv del i företagets verksamhet. Men hennes mest framtrÀdande insatser gjordes inom konstens omrÄde.
Jeanette Bonnier var Albert Bonnier jr:s och hans fru Birgits andra dotter. Under en tid bodde hon i New York och det var dÀr hennes intresse och för konst utvecklades pÄ allvar, bland annat som galleriÀgare tillsammans med Jan Eric Löwenadler pÄ Manhattan. PÄ galleriet BonLow stÀlldes alla de nya amerikanska stjÀrnorna ut, med stort genomslag men pÄvert ekonomiskt resultat.
DÀr trÀffade hon alla de stora konstnÀrerna, köpte de verk hon gillade och grundlade en konstsamling i vÀrldsklass. Andy Warhol satt i hennes kök, Keith Haring var kompis med hennes dotter. Dottern Maria Bonnier Dahlin omkom dock i en bilolycka sommaren 1985. Jeanette bildade dÄ Maria Bonnier Dahlins stiftelse, som allt sedan dess varje Är delat ut stipendier till unga lovande svenska konstnÀrer.
Höjdpunkten i Jeanettes arbete inom konsten var invigningen av Bonniers konsthall 2006. Ett ambitiöst projekt som i högsta grad visade hennes centrala plats pÄ vÀrldens konstscen.
Jeanette blev med tiden Bonnierkoncernens största enskilda delĂ€gare, given i styrelser och stiftelser. Utöver Expressen kĂ€nde hon mycket för Svensk Filmindustri, bland annat har hon skrivit manus till filmen âMĂ€n kan inte vĂ„ldtasâ.
Vid sin bortgÄng 2016 Àgde Jeanette ungefÀr en tiondel av Bonnierkoncernen och satt i styrelserna för bland annat Expressen, Dagens Nyheter, Svensk Filmindustri och Albert Bonnier AB samt var styrelseordförande i Bonniers konsthall.
I hennes testamente stipulerades att arvet inte skulle skingras. I stÀllet bildades Jeanette Bonniers stiftelse dÀr hennes Àgande i koncernen förvaltas. Avkastningen ska anvÀndas till att stödja Bonnier konsthall. Jeanette Bonnier utsÄg sin systerdotter Christel Engelbert till stiftelsens första ordförande.