Bonniers LitterÀra Magasin
Bonniers hade sedan mitten av 1800-talet gett ut flera olika kulturtidskrifter. De flesta blev dock inte lÄngvariga. Men i början av 1930-talet kom Bonniers LitterÀra Magasin som levde kvar i 70 Är.

Ă r 1932, samma Ă„r som Kaj Bonnier blev delĂ€gare i firman, tog han initiativ till en renodlat litterĂ€r tidskrift â Bonniers LitterĂ€ra Magasin. Till redaktör utsĂ„gs Georg Svensson, som tidigare arbetat pĂ„ Bonniers lexikonredaktion.
Syftet med Bonniers LitterĂ€ra Magasin pĂ„minde om det med kalendern Svea â att ge författarna ytterligare ett forum för sina texter och dĂ€r förlaget kunde presentera sin utgivning. Georg Svensson fick dock fria hĂ€nder att utveckla tidningen. Han var mycket angelĂ€gen om att tidningen inte bara skulle handla om författare frĂ„n Albert Bonniers Förlag â trots att tidningen gavs ut av förlaget.
Tidningen skulle lyfta fram bÄde Àldre och yngre författare, bÄde prosaister och lyriker och bÄde utlÀndska och svenska författare. Under de första Ären medverkade nÀstan hela den svenska författareliten i tidningen. I det första numret fanns artiklar författade av bland annat John Landquist, Marika Stiernstedt, Sven Stolpe, Agnes von Krusenstjerna och Artur Lundkvist.
Första Ären hade Bonniers LitterÀra Magasin en upplaga pÄ mellan 4 000 och 5 000 exemplar, vilket dÀrefter ökade stadigt till 8 000 exemplar Är 1944. Under de tio första Ären efter andra vÀrldskriget, dÄ à ke Runnquist eftertrÀtt Georg Svensson som chefredaktör, ökade upplagan till cirka 12 000 exemplar.
Tidningen gick dock inte med vinst. NÀr styrelsen diskuterade förlusterna pekade Kaj, som dÄ var vd för Albert Bonniers Förlag, pÄ vilket reklamvÀrde tidningen hade för förlaget. Och att utgivningen ocksÄ kunde ses som en kulturell förpliktelse.
Bonniers LitterĂ€ra Magasin utkom fram till 2004, med ett uppehĂ„ll Ă„ren 2000â2002.
LÀs mer om Bonniers LitterÀra Magasin i: