Veckans AffÀrer

I början av 1960-talet fanns fĂ„ affĂ€rstidningar i Sverige. År 1965 lanserade Bonniers en helt ny typ av tidning som byggde pĂ„ lĂ€ttillgĂ€nglig journalistik, med företagsledare och högre tjĂ€nstemĂ€n som frĂ€msta mĂ„lgrupp.

Marknaden för affÀrstidningar var fortfarande in pÄ 1960-talet outvecklad. Albert Bonnier jr hade 1958 en idé till en ekonomitidskrift med arbetsnamnet Möjligheter. Den skulle dock i första hand handla om hur enskilda personer lyckades i arbetslivet och om tips för privatekonomin. Efter att en dummy gjorts föll förslaget.

Men tanken pĂ„ en affĂ€rstidning vaknade till liv under vĂ„ren 1964. Erik Westerberg, som ansvarade för specialtidningarna inom ÅhlĂ©n & Åkerlund, fick i uppdrag att ta fram ett testnummer som presenterades för styrelsen i juni samma Ă„r.

För att skapa sig en bild av den tÀnkta mÄlgruppen anlitades för första gÄngen SIFO för att göra en lÀsvÀrdesundersökning för en tidning som Ànnu inte var i produktion. Den tÀnkta mÄlgruppen var företagsledare eller tjÀnstemÀn pÄ direktionsnivÄ. Det visade sig att 89 procent av dem sade sig vara intresserade av en sÄdan tidning.

I januari 1965 beslutade Bonniers att tidningen skulle ges ut. InnehÄllet skulle vara lÀttillgÀngligt sÄ att Veckans AffÀrer ocksÄ kunde lÀsas av andra som inte tillhörde den direkta mÄlgruppen.

Att hitta kvalificerade medarbetare till denna nya genre var inte enkelt. Till chefredaktör utsÄgs Gustaf von Platen, som fick tjÀnstledigt för detta frÄn Vecko-Journalen. Eftersom tidningen skulle kunna lÀsas av den som var allmÀnt intresserad, inte bara av företagsledare, var det viktigt att artiklarna skrevs av journalister, inte av fackmÀnniskor.

Bertil Torekull
Bertil Torekull

Bland de första journalister som rekryterades fanns Bertil Torekull, som redan fanns inom ÅhlĂ©n & Åkerlund. En annan rekrytering till redaktionen var Åke Ortmark, som tillsammans med Herbert Söderström introducerat den sĂ„ kallade skjutjĂ€rnsjournalistiken pĂ„ Sveriges Radio. Ortmark blev senare chefredaktör för Veckans AffĂ€rer, liksom Bertil Torekull varit före honom. År 2009 fick Veckans AffĂ€rer sin första kvinnliga chefredaktör – Anna Körnung.

Efter viss försening kom första numret ut i oktober 1965. Tidningen blev en framgĂ„ng – bĂ„de antalet lĂ€sare och annonsintĂ€kterna övertrĂ€ffade kalkylerna. Efter ett par mĂ„nader hade upplagan stabiliserat sig pĂ„ runt 25 000 exemplar.

Under de första tio Ären ökade upplagan sakta men sÀkert, och nÄdde 45 000 exemplar Är 1977.

 

LÀs mer om Veckans AffÀrer i: